مقالات
آنچه باید در مورد انواع زیورآلات بدانید!

آنچه باید در مورد انواع زیورآلات بدانید!

زیورآلات از گذشته تا کنون جزو ابزارهای مورد استفاده برای زیبایی به خصوص در خانم‌ها بوده است. مدل‌های مختلفی از این لوازم تزئینی وجود دارد که هر کسی با توجه به سلیقه خود از آن‌ها استفاده می‌کند. البته فرهنگ و دوران زندگی در انتخاب انواع زیورآلات نیز نقش مهمی داشته است. بدین صورت که در گذشته برخی از این ابزار وجود داشتند که در حال حاضر کمتر متداول‌اند و برخی نیز در دوران کنونی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما چه اطلاعاتی در مورد زیورآلات باید بدانید؟
روش‌های نگهداری و تمیزکردن انواع زیورآلات

روش‌های نگهداری و تمیزکردن انواع زیورآلات

زیورآلات جزوی از زندگی روزمره افراد هستند و بدون شک این عناصر تزئینی ممکن است پس از گذشت زمان مانند هر چیز دیگری کثیف یا سیاه شوند. در این مطلب قصد داریم به نحوه نگهداری انواع زیورآلات نگاهی بیاندازیم.
تاریخچه زیورآلات

تاریخچه زیورآلات

در سراسر قرن‌های مختلف و از فرهنگ به فرهنگی دیگر، عناصر تزئینی که نایاب و زیبا تلقی می‌شدند در دسته‌های مختلف بودند از صدف‌ها، استخوان‌ها، سنگ‌های عقیق، دندان عاج فیل گرفته تا فلزات به اصطلاح ارزشمند، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مروارید و حتی مواد سرامیکی و لعاب داده شده است.

انواع زیورآلات مردانه

با وجود این که روز به روز دنیا مدرن‌تر و پیشرفتهتر می‌شود و فضا برای درک تفاوت‌ها فراهم شده است، هنوز هم بسیاری از افراد با شنیدن واژگانی مانند زیورآلات و جواهرات به طور ناخودآگاه به یاد بانوان میافتند و این لوازم را جزئی از وسایل خانم‌ها می‌دانند؛ اما با نگاهی به تاریخچه زیورآلات می‌بینیم که از روزگاران قدیم مردان نیز خود را با این لوازم میآراستند و چه بسا نوع جواهراتی که مردان و زنان استفاده می‌کردند، نشانهای از طبقه، میزان ثروت و... آن‌ها بود.

امروزه استفاده از زیورآلات برای مردان راحت‌تر شده است تا جایی که گاهی تشخیص مردانه و یا زنانه بودن آن‌ها کار دشواری می‌شود. اکنون زیورآلاتی وجود دارند که به آن‌ها مدل «اسپرت» گفته میشود و هم زنان و هم مردان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم انواع زیورآلات مردانه را معرفی کنیم.

1.ساعت

ساعت‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از مدل‌های آنان را می‌توان با استایل‌های مختلف ست کرد. ساعت می‌تواند گزینه مناسبی برای مردانی باشد که دوست ندارند از زیورآلاتی مانند دستنبد، گردنبند و... استفاده کنند. در واقع، ساعت کاربردیترین زیورآلاتی است که مردان می‌توانند بپوشند!

2.حلقه و انگشتر

حلقه جز دومین زیورآلات مردانهای است که بسیاری از مردان صرفا به علت ازدواج کردن، از آن استفاده می‌کنند و حلقه را جزئی از جواهرات حساب نمی‌کنند؛ اما کافی است نوع به کارگیری واژگان را کمی تغییر دهیم و به جای کلمه «حلقه» از واژگانی مانند «انگشتر» یا «رینگ» استفاده کنیم.

با همین تغییر نام، ممکن است بسیاری از مردان به سراغ این زیورآلات نروند! با این حال، انگشتر یکی از بهترین زیورآلاتی است که یک مرد می‌تواند استفاده کند. بهتر است انگشتر را با توجه به نوع استایلی که قرار است داشته باشید، انتخاب کنید، زیرا تنوع رینگها بسیار گسترده است و دانستن کاربرد هر کدام از انواع آن‌ها میتواند به خوشپوشی شما کمک کند.

3.دستبند

بسیاری از مردان مدرن به راحتی از دستنبدهای مختلف استفاده می‌کنند. اکنون ست‌های دستنبد و ساعت مردانه تنوع بسیار زیادی دارند و با روی کار آمدن این ستها، استفاده از آن‌ها برای بسیاری از مردان راحت‌تر شده است. دستبندهای مردانه از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. استفاده از نوع چرمی و استیل آن‌ها در بین مردان بسیار متداول است.

4.گردنبند

گردنبند نیز می‌تواند جزئی از زیورآلات مردانه محسوب شود و اغلب مردانی که از گردنبند استفاده می‌کنند، تمایل دارند تنها یک زنجیر بیاویزند، اما استایل‌هایی مانند هیپ‌هاپ وجود دارند که با چند زنجیر کامل می‌شوند. اگر قصد دارید چند زنجیر را با هم بپوشید، بهتر است اندازه آن‌ها را متفاوت انتخاب کنید. ترکیب بند چرمی با استیل هم می‌تواند یکی دیگر از این انتخاب‌ها باشد.

5.پلاک

 

مردانی که از گردنبند استفاده می‌کنند، می‌توانند به آن پلاک هم آویزان کنند. اصولا مردان به همراه زنجیر خود پلاک هم دارند اما به دلیل این که آن را در زیر لباس خود میاندازند، مشخص نمی‌شود. اکثر پلاک‌هایی که مردان استفاده می‌کنند، دارای نگین و سنگ‌های زینتی نیستند. پلاک‌ها می‌توانند نشانهای از اعتقادات مذهبی، علایق، سبک فکری و... شما باشند. پس بهتر است در انتخاب آن‌ها دقت کنید.

6.دکمه سرآستین

از جمله زیورآلات متداولی که مردان از آن‌ها استفاده می‌کنند، «دکمه سرآستین» است. از این دکمهها برای تزیین لباس‌های رسمی استفاده می‌شود و اغلب آن‌ها را به صورت ست با گیره کراوات میفروشند. دکمه سرآستین از جنس‌های مختلفی چون نقره، استیل، طلا و تیتانیوم ساخته میشود و گاهی آنها را با کریستال و سنگ تزیین می‌کنند.

7.گیره کراوات

همان طور که در مورد شماره 6 گفتیم، اغلب گیره کراوات را با دکمه سرآستین به صورت ست می‌توان تهیه کرد. از این گیره در لباس‌های رسمی استفاده می‌شود. هدف اصلی استفاده از این گیره، اتصال کراوات به پیراهن و نگه‌داشتن آن در سر جای خودش است. این گیره نیز مانند ساعت، علاوه بر کاربردی بودن، به زیبایی ظاهری مردان کمک می‌کند.

8.گوشواره

در کشور ما استفاده از گوشواره برای مردان رایج نیست. البته در بسیاری از کشورهای دیگر نیز چنین است و مردان اجازه ندارند در اکثر مشاغل از گوشواره استفاده کنند. در ایران، یافتن گوشوارهای که برای مردان مناسب باشد، کمی دشوار است. با این حال مدل‌های مختلفی از گوشواره برای مردان وجود دارد که عمدتا به صورت میخی است. 

9.گیره پول

یکی دیگر از زیورآلاتی که مردان می‌توانند استفاده کنند، گیره پول است. با توجه به این که بسیاری از افراد دیگر پول نقد با خود حمل نمی‌کنند، این وسیله به گونهای بلااستفاده شده است. با این حال، گیره پول می‌تواند هدیه مناسبی برای افرادی باشد که در مراسم رسمی زیادی شرکت می‌کنند.

هدف استفاده از این گیره، مرتب و محکم نگه‌داشتن پول است. این گیرهها را از جنس فلزهایی مانند استیل، نقره و... می‌سازند تا بتوانند پول را محکم نگه‌دارند. بر روی آن‌ها تزییناتی با چرم، کریستال و... انجام می‌شود. در کنار برخی از ست‌های دکمه سرآستین و گیره کراوات، گیره پول هم وجود دارد.

10. سگک کمربند

از جمله زیورآلات مردانهای که بسیار زیاد استفاده می‌شود، سگک کمربند است. بسیاری از مردان در هنگام خرید کمربند حساسیت زیادی برای انتخاب سگک به خرج میدهند و در عین حال نمی‌دانند که سگک جز زیورآلات محسوب می‌شود و بر زیبایی کمربند و استایل آن‌ها میافزاید.

سگکها در طرحهای و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در اکثر موارد آن‌ها را از استیل می‌سازند. هر سگکی را نمی‌توان با هر استایلی ست کرد. سگک‌هایی که برای لباس‌های رسمی استفاده می‌شوند، تفاوت زیادی با انواع روزمره آن‌ها دارند. گاهی این وسیله را با کریستال و سنگ‌های مختلف تزیین می‌کنند.

11.پین لباس

پین لباس از دیگر زیورآلات مردانهای است که اغلب آن را به یقه کت وصل می‌کنند. اکثر پینها فلزی هستند و با کریستال و نگین تزیین می‌شوند. قبلا از پین به عنوان وسیلهای رسمی استفاده میشد و اغلب بیانگر نمادی چون لوگوی شرکتها، نشان روزهای مهم و نماد گروههای مختلف بود.

به عنوان مثال، یکی از رایجترین پینهایی که هم زنان و هم مردان از آن استفاده می‌کنند، پین روبان قرمز است. این علامت نماد حمایت از بیماران مبتلا به HIV است. در سالهای اخیر، استفاده از پینهای فانتزی بسیار متداول شده است و دیگر آن‌ها را فقط به یقه لباس وصل نمی‌کنند. آن‌ها را می‌توان به کفش، کیف، آستین، کنار دکمهها و روی جیب لباس به ویژه شلوار جین، متصل کرد.

نکاتی مهم در هنگام استفاده از زیورآلات مردانه

  • زیورآلات را با استایل خود ست کنید. زیورآلات استایل روزانه و رسمی متفاوت هستند.
  • به معنی نمادها و سمبل‌ها توجه کنید. بسیاری از پینها و پلاکهای گردنبند و دستنبد (و کلا طرح‌هایی که بر روی زیورآلات ثبت می‌شود) معنی خاصی دارند.
  • هر چه سادهتر، بهتر! زیادهروی در هر چیزی زننده است.
  • جنسهای مختلف را به درستی با هم ترکیب کنید. درست است که ترکیب چرم، سنگ و فلز میتواند زیبا باشد، اما در همه موارد صدق نمیکند.
  • ر زمان و مکان مناسب از زیورآلات استفاده کنید. در هر جایی نمی‌توان از هر چیزی استفاده کرد.
  • به ترکیب رنگها دقت کنید؛ مثلا گاهی ترکیب رنگ طلایی با نقرهای خوب از آب درنمیآید، مگر این که در هر دو تکه از زیورآلات شما، هر دو رنگ به کار رفته باشد.
  • از جنسهای مختلف زیورآلات در زمان مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال، اصولا مردان از زیورآلات طلا و براق استفاده نمیکنند. بهتر است این گونه زیورآلات در سادهترین حالت باشند و در مراسم مناسب استفاده شوند.

 

 

 

 

 
 

با افتخار پاسخگوی شما هستیم.