مقالات
آنچه باید در مورد انواع زیورآلات بدانید!

آنچه باید در مورد انواع زیورآلات بدانید!

زیورآلات از گذشته تا کنون جزو ابزارهای مورد استفاده برای زیبایی به خصوص در خانم‌ها بوده است. مدل‌های مختلفی از این لوازم تزئینی وجود دارد که هر کسی با توجه به سلیقه خود از آن‌ها استفاده می‌کند. البته فرهنگ و دوران زندگی در انتخاب انواع زیورآلات نیز نقش مهمی داشته است. بدین صورت که در گذشته برخی از این ابزار وجود داشتند که در حال حاضر کمتر متداول‌اند و برخی نیز در دوران کنونی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما چه اطلاعاتی در مورد زیورآلات باید بدانید؟
روش‌های نگهداری و تمیزکردن انواع زیورآلات

روش‌های نگهداری و تمیزکردن انواع زیورآلات

زیورآلات جزوی از زندگی روزمره افراد هستند و بدون شک این عناصر تزئینی ممکن است پس از گذشت زمان مانند هر چیز دیگری کثیف یا سیاه شوند. در این مطلب قصد داریم به نحوه نگهداری انواع زیورآلات نگاهی بیاندازیم.
تاریخچه زیورآلات

تاریخچه زیورآلات

در سراسر قرن‌های مختلف و از فرهنگ به فرهنگی دیگر، عناصر تزئینی که نایاب و زیبا تلقی می‌شدند در دسته‌های مختلف بودند از صدف‌ها، استخوان‌ها، سنگ‌های عقیق، دندان عاج فیل گرفته تا فلزات به اصطلاح ارزشمند، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مروارید و حتی مواد سرامیکی و لعاب داده شده است.

با زیورآلات هندی پابند، چوکر و تیکا آشنا شوید

زنان هندی همیشه سردمدار استفاده از زیورآلات بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین ابزاری که جزو جدانشدنی زندگی آن‌هاست، زیورآلات مختلف است. از این رو نه تنها دست و صورت خود را با جواهرات زیبا می‌آرایند بلکه، پا، مو و گردن را هم از این زیبایی‌ها بی‌نصیب نگذاشته‌اند. به همین علت است که متنوع‌ترین زیورآلات در بین زنان هندی و تولیدکنندگان جواهرات آن‌ها دیده می‌شود. با ما همراه باشید تا زیباترین زیورآلات هندی را به شما معرفی کنیم.

پابند (خلخال) با طرح‌های زیبا

یکی از متداول‌ترین زیورآلاتی که در بین هندی‌ها و امروزه در کل دنیا گسترش یافته است، پابند یا خلخال است. پابند از ابتدا همراه هندی‌ها بوده است و به عنوان زیورآلات هندی شناخته می‌شود. به علت زیبایی‌ای که خلخال به پاها می‌دهد، استفاده از آن در بین جوانان رایج شده است. پابند از یک زنجیر که با جواهرات دیگری به صورت آویز یا نگینی تزئین شده است، تشکیل می‌شود و روی مچ پا بسته می‌شود. پابند زیبایی پا را دوچندان می‌کند. مدل‌های مختلفی از خلخال را در بازار جواهرفروشی‌ها می‌توان دید.

برخی از مدل‌های پابند دارای یک زنجیر هستند که تا انگشت پا ادامه پیدا می‌کند و به یک حلقه متصل است. این حلقه روی انگشت پا قرار می‌گیرد. البته مدل ساده که فقط مچ پا را می‌آراید طرفداران بیشتری دارد. خلخال‌های هندی عمدتاً آویزهای زیادی دارند که صدا‌‌های ریزی در اثر حرکت پا ایجاد می‌کنند. این صداها در ضرباهنگ رقص‌های هندی تأثیرگذار بوده است.

 

طوق (چوکر) جدیدترین زیورآلات گردن

در کنار لوازمی که برای آرایش گردن و سینه به کار می‌رود، طوق (چوکر) نمایی دیگر دارد. به خصوص که زیبایی خاصی به گردن می‌دهد. طوق (چوکر) یک زیور زیباست که به دور گردن انداخته می‌شود. طوق معمولاً از چرم، طلا و جواهرات تولید می‌شود.

استفاده از این گردنبند زیبا همیشه بین زنان هندی رواج داشته است؛ اما زیبایی آن از چشم‌های سایر ملت‌ها هم پنهان نمانده و امروزه در صدر مدل‌های جدید جواهرات قرار گرفته است. فرق اساسی چوکر با گردن بند در نحوه بسته شدن آن به دور گردن است. این زیور روی وسط گردن بسته می‌شود و حداقل یک بخش غیر آویز دارد که کاملاً روی گردن محکم می‌شود.

 

زیبایی سر و صورت با آویز سر (تیکا)

مو در زیبایی چهره تأثیر به سزایی دارد. در فرهنگ هندی به مو اهمیت زیادی داده می‌شود. از این رو در زیورآلات نیز به آن توجه ویژه شده است. آویز سر که هندی‌ها آن را به نام تیکا می‌شناسند، از جواهرات مختلف تشکیل‌شده و روی سر و موها قرار می‌گیرد. تیکا انواع مختلفی دارد: تیکا پیشانی، تیکا بغل سر، تیکا فرق سر. آویز سر یا تیکا با فرهنگ هند در هم آمیخته است. تیکا معمولاً بسته به مدل آن با یک گیره یا سنجاق به مو، گوش، گل سر و ... اتصال پیدا می‌کند.

با توجه به این که استفاده از زیورآلات در هند نسبت به دیگر کشورها به مراتب بیشتر است، متنوع‌ترین و زیباترین طرح‌ها را می‌توان در بین آن‌ها مشاهده کرد. به همین علت زیورآلات هندی در تمام دنیا معروف است. قیمت زیورآلات هندی بسته به جنس آن بسیار متنوع است.

 

 

 
 

با افتخار پاسخگوی شما هستیم.