مقالات
آنچه باید در مورد انواع زیورآلات بدانید!

آنچه باید در مورد انواع زیورآلات بدانید!

زیورآلات از گذشته تا کنون جزو ابزارهای مورد استفاده برای زیبایی به خصوص در خانم‌ها بوده است. مدل‌های مختلفی از این لوازم تزئینی وجود دارد که هر کسی با توجه به سلیقه خود از آن‌ها استفاده می‌کند. البته فرهنگ و دوران زندگی در انتخاب انواع زیورآلات نیز نقش مهمی داشته است. بدین صورت که در گذشته برخی از این ابزار وجود داشتند که در حال حاضر کمتر متداول‌اند و برخی نیز در دوران کنونی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما چه اطلاعاتی در مورد زیورآلات باید بدانید؟
روش‌های نگهداری و تمیزکردن انواع زیورآلات

روش‌های نگهداری و تمیزکردن انواع زیورآلات

زیورآلات جزوی از زندگی روزمره افراد هستند و بدون شک این عناصر تزئینی ممکن است پس از گذشت زمان مانند هر چیز دیگری کثیف یا سیاه شوند. در این مطلب قصد داریم به نحوه نگهداری انواع زیورآلات نگاهی بیاندازیم.
تاریخچه زیورآلات

تاریخچه زیورآلات

در سراسر قرن‌های مختلف و از فرهنگ به فرهنگی دیگر، عناصر تزئینی که نایاب و زیبا تلقی می‌شدند در دسته‌های مختلف بودند از صدف‌ها، استخوان‌ها، سنگ‌های عقیق، دندان عاج فیل گرفته تا فلزات به اصطلاح ارزشمند، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مروارید و حتی مواد سرامیکی و لعاب داده شده است.

روش‌های نگهداری و تمیزکردن انواع زیورآلات

زیورآلات جزوی از زندگی روزمره افراد هستند و بدون شک این عناصر تزئینی ممکن است پس از گذشت زمان مانند هر چیز دیگری کثیف یا سیاه شوند.

در این مطلب قصد داریم به نحوه نگهداری انواع زیورآلات نگاهی بیاندازیم.

نحوه تمیز کردن زیورآلات استیل ضدزنگ

جواهرات ساخته شده از استیل ضدزنگ به علت وزن کم و ظاهر زیبایی که دارند بسیار محبوب هستند. دوام آن‌ها طولانی است و اگر آن‌ها را تمیز نگه دارید مانند روز اول به نظر خواهند رسید. چنین زیورآلاتی گاهی اوقات کثیف می‌شوند و باید آن‌ها را تمیز کنید، ولی نگران نباشید چون انجام آن بسیار ساده است.

روش اول: استفاده از آب و صابون

  • دو ظرف کوچک را با آب گرم پر کنید، از یکی از آن‌ها برای شستشو و دیگری آب‌کشی استفاده می‌کنیم.
  • در ظرف اول 2 یا 3 قطره مایع دستشویی بریزید.
  • یک پارچه نرم و بدون پرز را داخل این ظرف فرو کنید. با استفاده از آن می‌توانید جواهرات خود را تمیز کنید، به ویژه اگر روی آن سنگ قیمتی قرار دارد.
  • حواستان باشد در حین تمیز کردن روی جواهرات خراش نیاندازید.
  • به کمک یک مسواک نرم هرگونه جرم روی مناطق باقیمانده را پاک کنید. زیاد فشار وارد نکنید.
  • جواهرات را درون ظرف دوم فرو کنید و بقایای صابون را بشویید.
  • در مرحله آخر با یک پارچه زیورآلاتتان را خشک کنید.

روش دوم: استفاده از آب و جوش شیرین

  • در یک ظرف کوچک دو قسمت جوش شیرین و یک قسمت آب را ترکیب کنید تا یک حالت خمیری به وجود آید. اکثر زیورآلات به 1 قاشق غذاخوری (15 گرم) جوش شیرین و نیم قاشق غذاخوری (7.5 میلی‌لیتر) آب نیاز دارند.
  • درون این خمیر یک مسواک نرم را فرو کنید. حواستان باشد فقط نوک مسواک آغشته شود.
  • به آرامی مسواک را روی زیورآلات خود بمالید. سعی کنید زیاد فشار وارد نکنید تا خراش نیافتد.
  • سپس جواهرآلات خود را با استفاده از آب گرم زیر شیر آب بشویید تا بقایای جوش شیرین پاک شوند.
  • با یک پارچه آن را کاملا خشک کنید.

روش سوم: استفاده از خمیر دندان

  • یک خمیردندان ساده و سفید بدون سیلیکا انتخاب کنید. از خمیردندان‌های ژله‌های استفاده نکنید چون پودر تمیزکننده ویژه‌ای که خمیر دندان معمولی سفید دارد را ندارند. همچنین مطمئن شوید خمیر دندان سیلیکا نداشته باشد چون روی زیور آلاتتان خش می‌افتد.
  • گوشه یک پارچه ملایم را در آب گرم فرو کنید. آب اضافه آن را بگیرید. می‌توانید از انواع میکروفیبر استفاده کنید که پرز ندارند.
  • مقداری از سر خیس پارچه را با خمیر دندان آغشته کنید. مقدار آن باید کم و به اندازه نخود باشد. اگر بعدا نیاز بود مقدار آن را زیاد می‌کنید.
  • به آرامی پارچه را روی سطح جواهرات بکشید. حواستان باشد خراش نیافتد و پارچه را روی سنگ جواهرات زیورآلات خود نکشید چون بسیاری از آن‌ها زیاد سخت نیستند و به آسانی با خمیر دندان خراش می‌افتند. 
  • از یک مسواک نرم برای تمیز کردن بخش‌های باقیمانده می‌توانید استفاده کنید. مسواک را زیر آب گرم بگیرید و اگر لازم است بیشتر خمیر دندان استفاده کنید.
  • جواهرات را در پایان زیر آب گرم بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید.

روش‌های تمیز کردن جواهرات نقره‌ای

نقره به مرور زمان کدر می‌شود ولی راهکارهای زیر به شما در برق انداختن سریع جواهرات نقره‌ای‌تان کمک می‌کنند.

استفاده از جوش شیرین و فویل آلومینیومی

درون یک ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید و جواهر نقره‌ای خود را در آن بگذارید، سپس به آن آب جوش و جوش شیرین اضافه کنید. اجازه دهید 1-3 دقیقه زمان بگذرد سپس جواهر را زیر آب سرد آب بکشید و با یک پارچه نرم خشک کنید.

این کار یک فرآیند شیمیایی به وجود می‌آورد که لک جواهر را در عرض چند دقیقه یا ثانیه می‌گیرد.

لیمو و نمک

آب یک لیمو را داخل یک ظرف بگیرید. سه قاشق غذاخوری نمک به همراه آب گرم به آن اضافه کنید و دستبند نقره خود را به مدت 5 دقیقه در آن قرار دهید. سپس بیرون بیاورید و با یک پارچه خشک کنید.

خمیر دندان

به اندازه یک نخود خمیر دندان را با استفاده از یک اسفنج ظرفشویی روی جواهر نقره‌ای خود بکشید و سپس زیر شیر آب گرم بگیرید.

نوشابه

کمی نوشابه را داخل یک ظرف بریزید و زیور آلات نقره‌ای خود را به مدت 10 دقیقه در آن بگذارید و سپس در بیاورید و با پارچه خشک کنید.

کچاپ

کمی کچاپ روی یک مسواک بمالید و روی زیورآلات نقره‌ای بمالید.

سرکه

جواهرات نقره‌ای خود را درون یک ظرف سرکه فرو کنید و پس از چند دقیقه آ‌ن‌ها را با پارچه خشک کنید.

زیورآلات خود را در این مواقع نپوشید یا درآورید:

  • هنگام خرید
  • زمان ورزش
  • زمان شنا
  • زمانی که به حمام می‌روید.

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید نحوه نگهداری صحیح از زیورآلات است که اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شود. جواهرات را هرگز نباید درون کشو گذاشت چون ممکن است خراش بیافتد یا سنگ‌های قیمتی آن‌ها آسیب ببینند.

اکثر جواهرات را زمانی که از مغازه می‌خرید جعبه مخصوص یا یک کیسه کوچک دارد که مکانی عالی برای نگهداری از آن‌ها است. به عنوان مثال نقره استرلینگ را باید در یک پارچه یا کیف ضد لک نگهداری کرد.

جعبه جواهرات که محل مخصوصی برای قرار دادن انگشتر، گردنبند و دستبند دارند نیز ایده‌ال هستند.

از طرفی باید دقت کنید مروارید و عقیق رطوبت هوا را جذاب می‌کنند، بنابراین قرار دادن آن‌ها در یک محل خشک به عنوان مثال گاو صندوق بیشتر از اینکه به نفعشان باشد ضرر دارد.

همچنین همراه با زیورآلات خود در جعبه جواهرات می‌توانید یک قطعه گچ یا رطوبت‌گیر قرار دهید و هر چند ماه یک مرتبه آن را عوض کنید.

 

زیورآلات خود را از هر گونه مواد شیمیایی دور نگه دارید

در معرض قرارگیری با مواد شیمیایی می‌تواند به فلزات قیمتی یعنی طلا، نقره و پلاتین آسیب بزند یا رنگ آن‌ها را ببرد و ممکن است به بعضی از سنگ‌های قیمتی رنگی آسیب بزند.

حتی موادی که روزانه استفاده می‌کنید مانند اسپری مو، لوسیون، عطر و دیگر مواد آرایشی و زیبایی می‌توانند مواد شیمیایی داشته باشند که آسیب دائمی به سطح مروارید و دیگر سنگ‌های قیمتی ظریف و متخلخل (مانند فیروزه) می‌زنند.

پیش از ورود به استخرهایی که کلر دارند و یا استفاده از تمیزکننده‌های خانگی باید جواهرات را درآورد. بسیاری از این محصولات آمونیاک دارند که برای جواهرات قدیمی و سنگ‌های قیمتی ظریف مخرب است. سفیدکننده کلرین که یک حلال خانگی متداول است می‌تواند به آلیاژهای طلا آسیب بزند.

نکات بیشتر برای نگهداری از انواع زیورآلات

درست همانطور که اشعه خورشید می‌تواند به پوست انسان صدمه بزند، گرما و نور می‌توانند روی دوام و رنگ سنگ‌های قیمتی رنگی تاثیر بگذارند. به مرور زمان، مقدار بیش از حد آن‌ها می‌توانند به بعضی از سنگ‌های قیمتی مانند یاقوت ارغوانی، کونزایت و یاقوت زرد صدمه بزنند یا رنگ‌ها را ببرند.

مرواریدها و سایر جواهرات ظریف به دنبال قرارگیری در معرض نور شدید سفید خواهند شد. سایر سنگ‌های قیمتی مانند کهربا به مرور زمان و به علت نور شدید خورشید می‌توانند تیره شوند.

از طرفی گرما و تغییرات ناگهانی دما همچنین باعث ترک خوردن بعضی از سنگ‌های قیمتی می‌شود. گرما می‌تواند به سادگی رطوبت طبیعی این سنگ‌ها را که برای حفظ زیبایی‌شان نیاز است را حذف کند. به عنوان مثال مروارید می‌تواند خشک شود، ترک بخورد و تغییر رنگ دهد.

عقیق می‌تواند سفید یا قهوه‌ای شود، ترک‌‌های ریزی در آن شکل گیرد و رنگ زیبای خود را از دست دهد.

 

 

 
 

با افتخار پاسخگوی شما هستیم.