مقالات
آنچه باید در مورد انواع زیورآلات بدانید!

آنچه باید در مورد انواع زیورآلات بدانید!

زیورآلات از گذشته تا کنون جزو ابزارهای مورد استفاده برای زیبایی به خصوص در خانم‌ها بوده است. مدل‌های مختلفی از این لوازم تزئینی وجود دارد که هر کسی با توجه به سلیقه خود از آن‌ها استفاده می‌کند. البته فرهنگ و دوران زندگی در انتخاب انواع زیورآلات نیز نقش مهمی داشته است. بدین صورت که در گذشته برخی از این ابزار وجود داشتند که در حال حاضر کمتر متداول‌اند و برخی نیز در دوران کنونی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما چه اطلاعاتی در مورد زیورآلات باید بدانید؟
روش‌های نگهداری و تمیزکردن انواع زیورآلات

روش‌های نگهداری و تمیزکردن انواع زیورآلات

زیورآلات جزوی از زندگی روزمره افراد هستند و بدون شک این عناصر تزئینی ممکن است پس از گذشت زمان مانند هر چیز دیگری کثیف یا سیاه شوند. در این مطلب قصد داریم به نحوه نگهداری انواع زیورآلات نگاهی بیاندازیم.
تاریخچه زیورآلات

تاریخچه زیورآلات

در سراسر قرن‌های مختلف و از فرهنگ به فرهنگی دیگر، عناصر تزئینی که نایاب و زیبا تلقی می‌شدند در دسته‌های مختلف بودند از صدف‌ها، استخوان‌ها، سنگ‌های عقیق، دندان عاج فیل گرفته تا فلزات به اصطلاح ارزشمند، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مروارید و حتی مواد سرامیکی و لعاب داده شده است.

آنچه باید در مورد انواع زیورآلات بدانید!

زیورآلات از گذشته تا کنون جزو ابزارهای مورد استفاده برای زیبایی به خصوص در خانم‌ها بوده است. مدل‌های مختلفی از این لوازم تزئینی وجود دارد که هر کسی با توجه به سلیقه خود از آن‌ها استفاده می‌کند. البته فرهنگ و دوران زندگی در انتخاب انواع زیورآلات نیز نقش مهمی داشته است. بدین صورت که در گذشته برخی از این ابزار وجود داشتند که در حال حاضر کمتر متداول‌اند و برخی نیز در دوران کنونی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما چه اطلاعاتی در مورد زیورآلات باید بدانید؟

 

جنس انواع زیورآلات از چیست؟

مهم‌ترین نکته در مورد زیورآلات، جنس آن‌هاست که بر روی قیمت آن‌ها تأثیر به سزایی دارد. زیورآلات با جنس طلا و پلاتین قیمت بسیار بالایی دارند که خرید و فروش آن‌ها با فاکتور انجام می‌گیرد و قیمت هر گرم آن‌ها در بازار کاملا مشخص است.

در زیورآلات ممکن است از سنگ‌های رنگی و ارزشمند نیز استفاده شود. برخی از سنگ‌ها جزو جواهرات محسوب می‌شوند که برای نگین زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مثلا الماس یک سنگ بسیار گران قیمت و ارزشمند است و برخی دیگر مانند یاقوت، عقیق، فیروزه و ... نیز با قیمت‌های کمتری به فروش می‌رسند.

به علت این که قیمت زیورآلات طلا بالاست، انواع دیگری از زیورآلات با قیمت مناسب‌تر نیز وجود دارد که از جنس‌های مختلفی مانند نقره، تیتانیوم، استیل، رادیوم و ... تهیه می‌شوند. البته قیمت هر کدام از این فلزات نیز با هم متفاوت است. البته اکثر زیورآلات با قیمت مناسب‌تر، دارای جنسی از فلزات ارزان‌تر مانند آهن هستند که روکشی از فلزات ذکر شده بر روی آن‌ها کشیده شده است تا به مرور زمان زنگ نزنند و رنگ آن‌ها تغییر نکند.

انواع زیورآلات و موارد استفاده آن‌ها

زیورآلات مدل‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که هر کدام برای عضو خاصی از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند اکثر آن‌ها برای خانم‌ها تدارک دیده می‌شود ولی در بین آن‌ها مواردی نیز وجود دارد که قابل استفاده برای آقایان نیز هست.

گردنبند و زنجیر

گردنبند یک زیورآلات متداول است که اکثرا برای خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مدل‌هایی از آن‌ها مانند پلاک‌های کوچک نیز برای آقایان قابل استفاده است. زنجیر و گردنبند بر روی گردن قرار می‌گیرد و مدل‌های کوتاه و بلند دارد.

چوگر یک گردنبند خاص است که اخیرا رایج شده است و برای زینت گردن‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع زیورآلات به صورت چرم و پارچه نیز تولید می‌شود و کاملا بر روی گردن ثابت می‌شود و حالت آویز ندارد. ولی برخی از مدل‌های آن یک آویز از جواهرات دیگر نیز دارد.

گوشواره و گل گوش

برای تزئین گوش، از گوشواره یا گل گوش استفاده می‌شود؛ که به دو صورت آویزان و ثابت تولید می‌شود. این زیورآلات نیز ممکن است از جنس طلا یا سایر فلزات و به همراه نگین‌هایی با سنگ‌های گران قیمت و معمولی تهیه شود.

تنوع گوشواره‌ها آن‌قدر زیاد است که قدرت انتخاب بالایی را به خریدار می‌دهد. فرق گوشواره با گل گوش در این است که گوشواره به صورت آویزان از گوش است ولی گل گوش مانند یک نگین یا زیورآلات طرح دار به گوش متصل می‌شود و حالت ثابت دارد.

دستبند و النگو

دست‌ها نیز از قلم هنرمندان تولیدکننده زیورآلات نیفتاده‌اند و مدل‌های مختلفی از النگو و دستبند در بازار این لوازم دیده می‌شود. دستبند و النگو هر دو بر روی دست قرار می‌گیرند و با هم تفاوت‌هایی دارند.

دستبند معمولا با یک گیره بسته می‌شود. برخی از مدل‌های آن نیز به صورت فنری باز و بسته می‌شوند؛ اما النگو مانند یک حلقه بزرگ است که باید دست را در آن فرو کرد.

پوشیدن دست بند معمولا راحت‌تر از النگو است.

برخی از انواع زیورآلات دستبند دارای یک انگشتر همراه خود است که با زنجیر به هم متصل شده‌اند.

انگشتر و حلقه

شاید بیشترین استفاده از زیورآلات از این نوع باشد. به خصوص حلقه که در فرهنگ اکثر کشورها به عنوان نشان متأهل بودن افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. انگشتر و حلقه زیورآلات مخصوص انگشتان هستند و با توجه به فرهنگ جامعه و سلیقه فردی بر روی انگشتان مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انگشتر و حلقه گاهی با نگین‌هایی از جنس الماس، یاقوت، زمرد، فیروزه، عقیق و ... تزئین می‌شوند.

انگشتر و حلقه بین آقایان نیز متداول است.

پابند یا خلخال

پابند یا خلخال جزو زیورآلاتی است که در گذشته‌های دور از آن استفاده می‌شود و اخیرا نیز رواج پیدا کرده است. پابند در بین طلاهای هندی همیشه وجود داشته است و مدل‌های بسیار زیبایی از آن در بین زیورآلات هندی موجود است. البته پابندهای هندی معمولا بزرگ‌تر هستند و برخی از آن‌ها دارای انگشتر و زنجیرهایی هستند که بر روی پا قرار می‌گیرند. ولی پابندهای زنجیری و ظریف بیشتر در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سربند و انواع زیورآلات مورد استفاده بر روی موها

از دیگر زیورآلات هندی که ممکن است برخی افراد به آن‌ها علاقه نشان دهند، سربند یا فرق بند است. این زیورآلات دارای مدل‌های مختلفی است برخی از آن‌ها بر روی موها قرار می‌گیرند و مانند گردنبند هستند که به نام سربند خوانده می‌شوند.

فرق بند نیز به صورت یک زنجیر همراه با نگین یا طرحی از زیور در انتهای آن است که از فرق سر به سمت پیشانی آویزان می‌شود. نام دیگر آن تیکا است که ممکن است ساده یا طرح دار باشد.

سنجاق موی هندی نیز برای تزئین موها به خصوص در فرهنگ‌هایی که هنگام آرایش موهای خود را بیرون می‌اندازند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیرسینگ زیورآلات بینی

پیرسینگ از زیورآلاتی است که بر روی بینی قرار می‌گیرد. برخی از مدل‌های این محصول برای استفاده باید در سوراخی روی پره‌های بینی قرار گیرد. از این رو برای استفاده از آن‌ها مانند گوش، غضروف بینی دارای سوراخی کوچک می‌شود که گیره پیرسینگ درون آن قرار می‌گیرد.

مدل‌های دیگر نیز وجود دارند که با یک گیره کوچک از حفره بینی به درون آن قفل می‌شود.

البته پیرسینگ خیلی متداول نیست ولی برخی افراد از آن استفاده می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد انواع زیورآلات ممکن است در فرهنگ‌های مختلف تفاوت‌هایی با هم داشته باشد. همچنین زیورآلات در سنین مختلف طرح‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال زیورآلات دخترانه، رسمی، مجلسی و ... وجود دارد که طرح‌هایی متفاوت و بسته به شرایط مورد استفاده آن‌ها دارند.

 

 

 

 

 

 
 

با افتخار پاسخگوی شما هستیم.